Een goed gesprek

vrijdag 12 april 2024

Een voorbeeld van hoe de verschillende generaties met elkaar in gesprek kunnen gaan, is te lezen op de website Petrus. Reint Koops (81) en Jacob van der Goot (17) van de Protestantse gemeente Lemmer vertellen daarin over vriendschap, de kerk en geloof.

Jacob komt niet zo vaak in de kerk: “Al dat moeilijke taalgebruik zorgt ervoor dat mensen het niet begrijpen of het verkeerd interpreteren. Het mag wel wat simpeler en minder langdradig.”

Geloven in iets goeds

Toch gaat hij af en toe: “Voor mijn ouders. Het geloof is me met de paplepel ingegoten, het hoort voor mij bij het leven. Het moet ook blijven, vind ik, anders wordt het allemaal maar een beetje een depressieve boel. Er gebeurt van alles in de wereld. Dan moet je geloven in iets goeds, anders kom je er niet doorheen. De vrienden waar ik elke zaterdagavond mee optrek, heb ik leren kennen tijdens de kindernevendiensten. Die vriendschappen – en het gevoel dat ik ergens bij hoor – heb ik dus aan de kerk te danken.”

Ergens bij horen

Reint ziet dat ook zo: “De kerk geeft me het gevoel dat ik ergens bij hoor, bij een gemeenschap van mensen. Ik vind dat je daar ook in moet investeren. Ik vind het echt moeilijk dat de kerk op zondag steeds leger is en dat de jongeren nergens te bekennen zijn.”

> Lees het hele artikel op de website van Petrus

Beeld: Petrus.ProtestantseKerk.nl

Het contact met kerkelijke gemeente biedt me structuur en handvatten om mijn geloof levend te houden en door me actief in te zetten kan ik ook wat van dit geloof laten zien. Daarom bezoek ik de kerkdiensten en hou ik me graag bezig met allerlei organisatorische zaken binnen de kerk. Mijn man en ik hebben een paar jaar in Canada gewoond. Maar ook vanuit daar voelde ik me betrokken bij ons gemeente en bleef ik de kerk volgen.

Gerda van der Gaag