Kosters zorgen voor veilige kerkdienst

donderdag 03 september 2020

De kosters (Gerby, Saskia, Fred, Ton en Evert) zijn er iedere zondagochtend om je naar je plaats te wijzen en voor je veiligheid en gezondheid te zorgen. We doen dit om de doorstroom in onze kerk zo coronaproof mogelijk te maken. Volg daarom onze aanwijzingen op. Dat maakt het voor jou en alle andere kerkgangers veiliger.

Zoals je hebt gemerkt, is de stoelindeling in de kerk sinds vorige week veranderd. In de evaluatie in ons kostersoverleg hebben we het concept nog iets aangepast. Bij ons overleg waren ook een aantal kerkenraadsleden aanwezig.

Rij voor rij de kerk verlaten
Ook hebben we het begeleiden naar de plaatsen besproken, en het verlaten van je plaats om de kerk weer uit te gaan. Dit laatste gaat nog niet goed. De 1,5 meter afstand wordt niet gerealiseerd. Wij gaan het verlaten nu rij voor rij doen. Wij geven aan wanneer het jouw beurt is om de kerk te verlaten. Daarmee voorkomen we de huidige opstopping bij de deur naar de hal.

Rollator: de koster zet ‘m weg
Voor degene die met een rollator komen: de kosters begeleiden je naar je plaats en zorgen daarna voor een goede parkeerplaats van de rollator. Je hoeft dus niet zelf heen en weer te lopen. Bij het verlaten van de kerk zorgen wij ervoor dat je je rollator weer terugkrijgt zodat je de kerk veilig kunt verlaten.

Gele hesjes?
Wij hebben ook besproken of wij gele hesjes (met strenge teksten erop) moesten gaan dragen om nog herkenbaarder te zijn in de kerk. Dat ging ons nog te ver.

De kosters

Op de foto v.l.n.r.: Gerby, Saskia, Fred, Evert en Ton

Als Diaken heb je een belangrijke rol binnen de gemeente. Zeker in een tijd waarin onrecht, geweld en armoede hoogtij vieren. Zelf ben ik als Diaken meer een doener en vind het fijn als ik daadwerkelijk iets kan betekenen voor iemand die het nodig heeft. Omzien naar elkaar is daarbij een basisvoorwaarde. Niet alleen binnen onze eigen gemeente maar ook daarbuiten, landelijk én wereldwijd.

Jantsje Bakkeren