Excursie Nationaal Monument Kamp Vught

zaterdag 06 april, 2024
Locatie:Kamp Vught
Tijd:13:00

Onder leiding van Ds. Winanda de Vroe brengen we een bezoek aan Nationaal Monument Kamp Vught. Kamp Vught was tijdens de Tweede Wereldoorlog het enige SS-concentratiekamp buiten nazi-Duitsland en het door nazi-Duitsland geannexeerde gebied.

In nog geen anderhalf jaar passeerden ruim 32.000 mensen de poort van dit concentratiekamp. Honderden vonden in Vught de dood, duizenden anderen werden na transport vanuit Vught in de concentratiekampen in Duitsland en Polen vermoord. Een minderheid van de gevangenen overleefde de oorlog.

• 13.00 uur aankomst
  • 13.15 uur begin van de rondleiding over het terrein door Jeroen van den Eijnde, directeur van Nationaal Monument Kamp Vught
  • 14.15-14.45 uur koffie/thee in het Museumcafé
  • 14.45-16.00 uur tijd om de vaste expositie te bezoeken en rond te snuffelen in de Museumwinkel (tot 17.00 uur open)
De vaste expositie is in 2019 geheel vernieuwd en geopend door koning Willem-Alexander. Aan de hand van veel persoonlijke verhalen en voorwerpen wordt de geschiedenis van Kamp Vught verteld. De expositie bestaat uit zeven ‘eilanden’, die chronologisch en thematisch samen de periode van anderhalf jaar Kamp Vught bestrijken. Bijzonder is de aandacht voor de rollen die mensen al dan niet gedwongen innamen: die van slachtoffer, dader, omstander en helper.

Facultatief programma

Voor wie dat nog wil, vertrekken we om 16.00 uur naar Barak 1B. Barak 1B is de laatst overgebleven authentieke barak van voormalig Kamp Vught en staat symbool voor de levens van vele tienduizenden mensen. Kampgevangenen, Duitse burgerevacués, vermeende collaborateurs, Molukse KNIL-militairen: niemand kwam hier uit vrije wil. De barak is gerestaureerd met behoud van oude onderdelen. Veel mensen die bij dit verhaal betrokken zijn, deelden hun verhalen en voorwerpen. We komen om 16.15 uur bij Barak 1B aan en bekijken daar de tentoonstelling (tot 17.00 uur open).

Praktische informatie

De rondleiding en entree zijn op deze dag gratis voor gemeenteleden. Als je een Museumkaart hebt, neem die dan vooral mee. Koffie/thee en andere drankjes zijn voor eigen rekening.

Geef je op bij ds. Winanda de Vroe, wdevroe@pkn-oisterwijk.nl.

Er kunnen maximaal 30 mensen meedoen met de excursie. Aanmelding op volgorde van inschrijving. Je krijgt een bevestiging van uw aanmelding. En als je een introducé wil meenemen, hoort je uiterlijk op 1 april of hij of zij mee kan.
« Agendaoverzicht

In de kerk vind ik inspiratie om over essentiële zaken in het leven na te denken, zoals door welke waarden wij mensen aangestuurd worden in ons gedrag. Ik stel het op prijs om fijne mensen te ontmoeten in de kerk. In andere organisaties, zoals bedrijven, is dat wel eens heel anders. Ik zou het leuk vinden om eens te analyseren hoe we als kerk nog meer jonge mensen kunnen bereiken, bijvoorbeeld via andere manieren van communicatie.

Rienk Lammers