Leerhuis over Exodus (1)

donderdag 18 april, 2024
Locatie:Huiskamer Voorhof
Tijd:20:00 - 21:30

Een leerhuis is een plaats om de Joodse religieuze geschriften gezamenlijk te bestuderen en bespreken. In Nederland zijn er sinds de jaren ’70 leerhuizen voor joden, christenen en andersdenkenden.

In de Veertigdagentijd lezen we volgens de kerkelijke traditie uit het boek Exodus. Dit Bijbelboek is een boek over hoop. Het vertelt het verhaal van een groep slaven die wordt bevrijd uit het machtigste rijk van de oude wereld, Egypte. Theologisch gezien is het revolutionaire karakter van het boek nog groter: de allerhoogste macht mengt zich in de geschiedenis om het op te nemen voor de machtelozen.

We volgen het boek van Jonathan Sacks: Exodus. Boek van de bevrijding. Jonathan Sacks (1948-2020) was opperrabbijn van Groot-Brittannië. Tijdens de eerste avond leggen we de focus op Exodus 1 t/m Exodus 6:2. Dit gedeelte heet in het Hebreeuws ‘Sjemot’ (‘Namen’).

Opgeven en voorbereiding

Geef je op bij ds. Winanda de Vroe via wdevroe@pkn-oisterwijk.nl. Je bereidt je op de avond voor door thuis de Bijbelgedeelten te lezen die we gaan bespreken. Dit is belangrijk om mee te kunnen doen met het gesprek.

> Lees meer over dit leerhuis

« Agendaoverzicht

In de kerk vind ik inspiratie om over essentiële zaken in het leven na te denken, zoals door welke waarden wij mensen aangestuurd worden in ons gedrag. Ik stel het op prijs om fijne mensen te ontmoeten in de kerk. In andere organisaties, zoals bedrijven, is dat wel eens heel anders. Ik zou het leuk vinden om eens te analyseren hoe we als kerk nog meer jonge mensen kunnen bereiken, bijvoorbeeld via andere manieren van communicatie.

Rienk Lammers