Open kerkendag 2017

donderdag 16 november 2017

Op zondag  26 november a.s. is het OpenKerkendag in Brabant. Vele kerken in Brabant zijn open die dag, zowel katholieke als protestantse; ook ons eigen Lodewijkskerkje is open.

De bedoeling van de OpenKerkendag is aandacht voor de kerken in onze provincie, ons religieuze erfgoed; er dreigen vele kerksluitingen, binnen 10 jaar zullen naar verwachting ongeveer 250 kerken (van de 400) hun religieuze functie verliezen en herbestemd dan wel gesloopt worden.

De OpenKerkendag wil ons kennis laten nemen van het grote culturele belang van de kerken en ons mee laten denken over de toekomst daarvan. Zoveel mogelijk Brabanders moeten worden betrokken bij de toekomst van de kerken in hun stad of dorp, in voortgezet gebruik als godshuis of met een nieuwe bestemming.

Op zondagmiddag zal ook ons kerkje geopend zijn van half twee tot vijf uur. Iedereen is welkom, er kan een rondleiding worden gegeven en Kees Welmers zal het orgel bespelen. In de Voorhof zal koffie of thee geschonken worden en een drankje.

Om half vier zal Arend Huitzing een historische lezing geven met als titel ”Onverwacht in Nederland”. Uiteraard zal de grondlegger van ons kerkje, koning Lodewijk Napoleon daarin voorkomen. De lezing (terug) lezen? Via deze link kan dat.

Iedereen is van harte welkom. Laat zien dat u trots bent op ons kerkje en het graag wil behouden voor de toekomst.

Het contact met kerkelijke gemeente biedt me structuur en handvatten om mijn geloof levend te houden en door me actief in te zetten kan ik ook wat van dit geloof laten zien. Daarom bezoek ik de kerkdiensten en hou ik me graag bezig met allerlei organisatorische zaken binnen de kerk. Mijn man en ik hebben een paar jaar in Canada gewoond. Maar ook vanuit daar voelde ik me betrokken bij ons gemeente en bleef ik de kerk volgen.

Gerda van der Gaag